a macko kor 01

Hazánk egyik legkisebb tájegységén tekerünk.

Létezik Magyarországon egy jelvényszerző hegyi kerékpáros túra, amely 30 km alatti távjával könnyen teljesíthető, ennek ellenére fantasztikus helyeken kalauzol el. Ez a Mackókör, amely a Medves fennsíkon halad. (A teljesítésének infóját ITT találod)

A Medves-fennsík Magyarország, sőt Európa legnagyobb területű bazaltplatója, amely Magyarország és Szlovákia határán terül el, Salgótarján fölött. A fennsík nagy része 520–570 méterrel található a tengerszint felett. A magyar területre mintegy 8 km².

A túra Somoskőújfaluból indul a Vargánya vendégház elől. Itt nyugodtan és kényelmesen le tudtok parkolni, a vendégház tulajdonosát nem zavarja, hiszen ő a túra kiírója. A túra indítását és befejezését jelölő QR kód is a vendégház kerítésén található.

Az útvonal ki van jelölve. Gyakorlatilag a sárgabringás -, pirosbringás -, zöldbringás - és sárgabringás jelölésen kell végig menni. Sajnos a jelölések sok helyen nem túl gyakoriak, de azért követhető a nyom.

a macko kor 06

A jelölések sűrűségét néha keveseltük

Utunkat egy meredekebb mászással kezdtük, majd szépen haladtunk Somoskő felé egy nem túl meredek igen jó minőségű erdei úton, amely az egykori erdei vasút töltésén haladt. Az ebből az időből megmaradt vasúti alagút, lámpa nélkül haladva igen sötét élményt ad. A közepén semmit sem látni, csak reméled, hogy nem lesz előtted semmi a képzeletedben megjelenő hatalmas szakadékokból és egyéb szörnyűségekből.

a macko kor 03

Valljuk be egy alagút minden túrát fel dobna

Itt eszembe jutott a hasonló élmény Ausztriából, ahol viszont az aszfaltozott alj, és az előtted fokozatosan felkapcsolódó világítás teljesen kiöli a vad romantikát. Itt még meg van és egy hegyikerékpár túrán kell is.

Utunk során a Somoskő vára, - ami az első ellenőrző pontunk- egyre többször és egyre látványosabban bújik elő a lombok takarásából. A vár Somoskő település szélén található és egy drótkerítés választja el a falutól. Jelezve, hogy az már Szlovákia része. Sajnos a trianoni eszetlen terület rablások következménye ez. Ott nem csak családokat sikerült szétszakítani, de településeket is. Itt pl. a vár került a túloldalra, máshol a falu erdeje tűnt el, megölve egy térség gazdasági egységét, halódó csökevényes részeket hozva létre.

a macko kor 04

Én kis hazánkban, a vár viszont már nem

a macko kor 05

QR kód vadászat a túra hivatalos teljesítésének feltétele

Innen Dél felé haladva áttekerünk a Medves-fennsíkon, amely több helyen csodálatos panorámával ajándékoz meg minket. A szeder is éppen érik itt így az egyik pihenőnkön nem csak a látványban gyönyörködtünk, hanem a pocakunkat is kényeztettük. Ezen a részen az út egy része kissé benőtt, gizes-gazos volt. A túra karbantartója utólag jelezte, hogy ezt a részt most tervezik rendbe rakni, kitakarítani. Speciel engem nem zavart, hisz a terep bringázás nem tornatermi sport. Ez bőven az ingerküszöböm alatt volt.

a macko kor 07

A fennsíkon

a macko kor 08

Sokszor gyönyörködtünk a panorámában. Fotót ezekről nem közlünk, menj és nézd meg!

Rónabányán találtunk egy érdekes épületet, amely jól megtréfált minket a feliratával: „Uradalmi borok”; „Pálinka korlátlan kimérése”, hirdette a megkopott falfelirat. Azt hittük egy időkapszulára bukkantunk, és az épületben egy két világháború közötti emléket, egy igazi kocsmát tisztelhetünk.

a macko kor 02

Az ál időkapszula

A valóság azonban sajnos más és nem is ilyen prózai: Itt forgatták a nem túl jó kritikákat kapott, erősen középszerű A hentes, a kurva és a félszemű című magyar filmet. (Látta valaki?) A film egyébként valós történetet dolgoz fel, egy 1925-ös kegyetlen gyilkosságot, amely sokkolta az akkori közvéleményt. Korabeli újságcikk

a macko kor 09

Rónafalu után ismét a Medves-fennsíkon

Innen ismét Észak felé kanyarodtunk és Rónafalu után ismét a Medves-fennsíkon haladtunk. Egy hónapja jártam itt egy több napos bringás versenyen túracsomagokkal megpakolva, fáradtan és elcsigázva a kánikulában. Most kicsit könnyebben vettem az akadályokat az élmény egész más.

Salgóbánya után egy fantasztikus lejtőzésben volt részünk. Itt egy olyan völgyben kanyargó, nem túl széles bringás úton száguldottunk lefelé, amely jelölve van, tehát legális és hegyi bringás szemmel nézve izgalmas és élményteli.

a macko kor 10

Salgó várát nem érintettük, de megkerültük

Salgótarján északi részén ért véget a móka a Tóstrandnál. Innen még egy meredekebb, több erőt kívánó emelkedő várt ránk, amelynek sikeres legyőzése után értünk vissza a kiindulópontra.

Nagyon tetszett a túra, gyönyörű helyeken jártunk. Ide többször vissza fogunk térni, mert a táj magával ragadó. Hangulatunkat egy bosszúság árnyékolta csak be, mégpedig a közeli fogadó személyzete, ahol ebédelni szerettünk volna. Viszont nem szolgáltak ki. Egy félóra hasztalan várakozás után úgy döntöttük: itt mi ma nem eszünk.

Hamarosan beszámolunk a nagyobb Medvéskör bejárásáról is.

• Túra hossza: 27 km
  • Túra nehézsége: Könnyű
  • Túra terepe: Dombvidék
  • Szint: +732 m,- 732 m
  • Átlagos meredekség: 5.7 %

A Mackó kör a túra adatbázisunkban ITT található

Támogasd a működésünket

Ha tetszett a cikk, kérlek támogasd a munkánkat önkéntes adománnyal a Revolutos számlánkra bankkártyás fizetéssel. Ezáltal még több hasonló cikket fogunk tudni készíteni a szórakoztatásodra.

Hogyan működik az adományozás?