Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

Kerékpártúra a Naplás-tóhoz
   Egy tuti túra Budapesten belül.
 A hónap megyéje: Komárom-Esztergom vármegye
  Komárom-Esztergom megyei kerékpártúra ajánló.
A Csömör körüli bringakör
  Végigjártam a Csömöri bringatúra útvonalat.
Ahonnan a budapesti tüzijáték is látszik...
  Meglátogattuk a szlovákiai Magasmajtényt a legmagyarabb tót falut.
Csalomjai pusztatemplom kerékpártúra
  Egy kellemes, fél napos kerékpártúra az Ipoly völgyében.
prev
next

Karbantartas4.5Nagyon idegesítő, ha kerékpártúra közben váltónk nem vált pontosan. Ezen alapesetben gyorsan lehet segíteni. Ezt is bemutatja sorozatunk negyedik része.


Ha igazán törődsz a bringáddal és valami szokatlant észlelsz rajta (pl. recsegő, nyikorgó hangok), azokat nem árt orvosolni. Sok munka viszonylag egyszerűen otthon is elvégezhető. Ez a cikksorozat ebben kíván neked segítséget nyújtani.

A következő 6 részben igyekszünk bemutatni a helyes takarítást, hajtásrendszer, a lánc, a váltók, a fékek, karbantartását, beállítását, majd a legvégén a bringások rémálmával a defekttel is foglalkozni fogunk. Reményeink szerint mindent részletesen, közérthetően tudunk nektek továbbadni. Amennyiben egy munkaművelet elvégzésében nem vagy biztos ellenőriztesd le egy szakszervízben.

4. rész:A váltó beállítása
Ha menet közben a lánc ugrál, a váltás nem pontos, lehet hogy megnyúlt a bowden és utána kell állítanod a váltóknak.

A hiba szinte 100%-ig ez, ha a meghajtás alkatrészei tiszták, valamint a lánc és a fogaskerekek nem koptak el, és korábban tökéletesen működött.

A következőket kell tenned:

Először is tisztítsd meg a kerékpárt (sosem árt), a lánc, váltók, fogaskeréksor, hajtókar elemeire fokozottan figyelve. (Ha nem olvastad volna, ehhez segítséget nyújt a sorozar 2. része.)

Karbantartas4.1

A hátsó váltón 3 fontos csavar található. Kettő a váltó végállásait állítja (csillag csavarhúzó szükséges az állításához), az utolsó, ami a bowdenház és a váltó találkozásán található pedig a bowden hosszát lehet szabályozni. (Figyelem SRAM váltókról ez a csavar hiányzik!)

Az előbbi két csavarhoz akkor nyúlj, ha a váltó az utolsó fogaskerekeken túl vált, vagy nem váltja rá a láncot. Ezzel a hibával alapesetben nem fogsz találkozni, hiszen egyszer kell ezt beállítani. (Ha új váltót raksz fel a bringára akkor kellhet ezzel szöszmötölni.

A harmadik csavarral a bowden hosszát tudod finoman állítani. Ezáltal pontosan be lehet lőni a váltó helyzetét a fogaskerékhez.

Magyarul: fejre fordítod a bringát (ha nincs állványod) leváltasz a legkisebb fogaskerékre és figyeled, hogy hogyan vált a váltó. Kattintasz egyet a váltókaron, és a pedált forgatva figyeled hogy kerül át a lánc a következő fogra. Ha egy negyed fél pedálfordulatra megy, OK. Ha egy pedálfordulatra nem sikerül, nehezen teszi fel, esetleg túl vált (kihagy egy fogaskereket). A kis bowden feszítővel addig állítgatsz, amíg ez a probléma meg nem oldódik.

Karbantartas4.2

Menet közben, ha nem pontosan vált a váltó a váltókaron lévő bowdenfeszítővel is el végezheted a műveletet. Célszerű számolnod a feszítő forgatását. Ha pl 3 fordulatot teszel és a váltó még rosszabb lett, akkor rossz irányba tekerted a csavart. Így vissza tekersz 3-at az ellenkező irányba (ott vagy ahonnan elkezdted), és tekersz rajta még 2-3-at. Próbálgatni kell, előbb-utóbb sikerül beállítani.

Az első váltót hasonló képen kell beállítani.

Karbantartas4.3

Amennyiben a bowden rozsdás, kiszőrösödött a vége, vagy a váltás lassan nehézkesen megy végbe célszerű a bowdent és annak a házát cserélni. A ház hosszanti acélszálas, nehezebben hajlítható. Ennek méretre vágása komolyabb csípőfogót, vagy speciális bowdenházvágót igényel. Ha nincs ilyen eszközöd, akkor szereld le a házakat és vidd be kedvenc boltodba és kérd, hogy szabjanak neked ugyan ilyen méretben újakat. (Ne felejtsd el a végükre való kupakokat sem!)

A házakhoz új váltó bowden is kell. A piacon rengeteg márka különböző típusa elérhető. Egyszerű galvanizált, köszörzült galvanizált, rozsdamentes köszörült, teflonbevonatú.

Én a QUAXAR termékeit ajánlom neked, amely ár értékben igen jól szerepel a magyar piacon.

Karbantartas4.4

Miután felszerelted az új házakat, szereld ki a váltókarból a régi bowdent. Ennek módja váltónként eltérő. Ha nem sikerül rájönnöd a mikéntjére inkább fordulj szakszervízhez. Ha ezt az akadályt sikeresen vetted, akkor fűzd be az újat a régi helyére, majd szépen haladj a bowdenházakon át a váltóig.

Ügyelj arra hogy a váltókar illetve a váltó finom-állító csavarja vissza legyen tekerve 2-4 fordulat kivételével koppanásig.

Győződj meg róla, hogy a váltókapcsoló a legkisebb fogaskerékre van beállítva.

Karbantartas4.5

Szorítsd meg a bowdent a váltón, majd a finom beállítócsavar segítségével állítsd be a váltót, hogy minden fogaskerékre szépen váltson.


Hasonló cikkeket találsz a Bringadoki oldalán.