Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

A hónap megyéje: Hajdú-Bihar vármegye
  Hajdú-Bihar megyei kerékpártúra ajánló.
Ahonnan a budapesti tüzijáték is látszik...
  Meglátogattuk a szlovákiai Magasmajtényt a legmagyarabb tót falut.
Csalomjai pusztatemplom kerékpártúra
  Egy kellemes, fél napos kerékpártúra az Ipoly völgyében.
Shimano Cues tartós teszt 2. rész
  Tapasztalataim 2500 km után.
Hármas határ kerékpártúra
  3 ország, 11 kastély, 3 túra nap.
prev
next

Loopwhels01Újra feltalálták a biciklikereket?

 

 

Egy nagyobb, bonyolultabb kerékpáron, amilyen például a mountain bike, nem nagy művészet az első-hátsó rugózást megvalósítani. Egészen más azonban a helyzet egy összehajtható városi biciklivel! Az angol ipari formatervező Sam Pearce éppen ezekhez találta fel a rugózó 20 colos kereket.

 Loopwhels04

A gépészmérnök 2007 óta érlelgette az elgondolást, az első prototípus azonban csak 2009-re lett készen. Pearce-nek a szerkezethez egy hosszas repülőtéri várakozás adta az ötletet. „Amint a járat felszállására vártam, egy anyukára lettem figyelmes, aki babakocsiban tolt egy kisgyereket. A gyerek a kocsi minden egyes zökkenésénél előredöccent – ekkor határoztam el, hogy kidolgozok egy kedvezőbb felfüggesztést, amely jobban elnyeli a zökkenéseket. Mivel szeretek biciklizni, vonzó ötlet volt, hogy a kerékpárkerék legyen az újítás terepe.”

 Loopwhels02

A kerék közepében közönséges kerékagy van, csapágyazással és dobfékkel. Valamint hagyományos a felni is. Közöttük viszont nem küllők vannak, hanem oválisra hajtott szénszálas kompozit laprugók, amelyek elnyelik az út egyenetlenségeit. Az elmozdulás 45 millimétert érhet el, ilyenkor kissé excentrikussá válik a kerék, majd visszaugrik eredeti formájába. Természetesen ezt a kereket csak olyan vázzal lehet használni, amelyben ehhez elegendő hely van a gumi és a villa között.

 Loopwhels03

A Loopwheels-ből első- és hátsó kerék is készül. A fő különbség közöttük az, hagy az első kétszer olyan lágyan rugózik, mint a hátsó, amely a kerékpáros súlyának zömét hordozza. Egy-egy ilyen kerék súlya körülbelül 300 grammal nagyobb a hagyományosénál.

 

 

 

Pearce szerint nagy előnye a találmányának, hogy nemcsak függőlegesen rugózik, hanem előre-hátra is, például járdázáskor. Ilyesmivel már próbálkoztak korábban, de az igazi áttörést csak a modern anyagok hozták el. Az alkotó most a gyártás beindításához szükséges összeg előteremtésén fáradozik. 195 fontos adományért első, 420 fontosért első és hátsó kereket ígér – amennyiben összejön a summa. Közben már dolgozik a 26 colos változaton is.